Thursday, November 12, 2009

Mereka tiada dosa...







Salam hari Jumaat...

Semalam (pagi) masa tengah gosok baju nak gie kerja, aku letak anak, Eilman dan kakaknya, Aleesya atas tilam depan tv. Dua2 dok minum susu botol. Tiba2 aku dengar Eilman menangis sebab jatuh tilam..Aku tengok botol susu adik bawah badan Aleesya. Akue tanya Aleesya kenapa dia tak tengok adik nak jatuh tadi dan bagitau aku sebab aku tengah gosok baju, tak nampak...Aleesya dengan selamba jawab "Ma, Esok deh Kak Leesya tengok adik...". Huhu, menyampah akue. Nak marah pun tak jadi sebab Aleesya nie sering sangat dah mengeluarkan 'perkataan' biasa baginya, lucu bagi akue....

Masa dekat function khatam al-Quran j-QAF kat BTP negeri, ramai budak2 sekolah yg terlibat dengan pertandingan. Paling best acara Kalam Jamai'e (macam coral speaking) tapi dalam bahasa Arab. Lagi yang best nye dikir barat dalam bahasa Arab. Yang menariknya, peserta tu budak sekolah rendah, tengah comei2 lagi muka. Sebab gaya persembahan yang cukup cantik, ada style masa mula2 keluar depan pentas, semua tergelak tengok diorang...Pandai budak nie sedangkan bukan mudah nak hafal dalam bahasa Arab tuuu...berapa lama yer mereka berlatih dan berlatih sehingga petah sebegitu...? Dan paling akue ingat, aku bagitau kat wartawan sebelah, comei nya tengok muka budak2 nie...Dia jawab, sebab apa??? sebab budak2 nie tak de dosa....

Bila pikir2 semula... Yelah, betul...Kenapa apabila kita pandang bayi dan kanak2 hati kita yang tengah marah, tension, tiba2 sejuk mata memandang mereka...benarlah, sebab mereka tiada dosa...Tidak percaya, nanti pandanglah wajah anak2 atau adik2 kita yang masih baby or kanak2 masa tengah bercelaru...Kita akan rasa 'keunikan' dan 'keistimewaan' perasaan itu...Tapi akue sedih la jugak, aku ajak member wartawan tu makan mi celup dkt gerai depan (tak mau makan kat function). Habis makan, aku nak bayar, cari punya cari duit, tiba2 tak ade...Tadi duit tu ada lepas masuk minyak kereta pakai duit tu, anak sedara aku letak dalam zip beg...huhu, aku cari2 tak ada. Member pulak yang belanja akue. Maluuu. Baru lah aku ingat, tadi dekat function tu aku tinggalkan beg tu sebab nak ambik gambar kat depan pentas...Moral of the story; walaupun function agama, jangan ingat tak dak kes sosial di situ. Bawalah 'harta' tu sentiasa bersama2 kita...

Ok, jumpa lagi yerrr....

No comments:

Post a Comment