Sunday, November 8, 2009

Inilah dunia SOAH

Kenapa nama SOAH?

Macam pelik kan? Cerita nama SOAH aku peroleh daripada nama penuh akue sendiri HABSAH. Kat kampung lebih dikenali sebagai SOH. Tapi, one of my fren, masa form 3 kat SM Melor, namanya Leenda (masa tu dia baru masuk sek tu dari sek naim lilbanat) dok blakang akue kat 3 Melor. Dia suke tulis note2 kecik pasing2 kalu ngantok masa blajar. Dia tulis dalam satu kertas kecik, SOAH.

So, aku pakai nama ni masa mula2 masuk UiTM (kolej kenanga 4-K4). Akue ditempatkan di dorm 17. Dorm nie panjang & sepatutnnya ramai student duduk, tapi xdak orang duduk. Dapat kunci, tapi hanya letak pakaian & tido tempat lain. Masa tue aku fikir, kalu aku tdo situ, sorang2 aku takottt, so aku tumpang tido kat kolej chempaka. Satu hari, pintu bilik tu kna padlock. Tak tau laa sape yg buat, sedangkan baju aku kat dalam tue. Sebab tension, aku pun tinggalkan nota "Jangan kunci bilik ini sebab baju saya ada di dalam ni-SOAH".

Bila kami semua dah pakat2 tinggal, cerita semula ramai2, 17 orang yang tinggal bersama-sama kate ingatkan nama SOAH ni nama Cina. Diorang pelik sebab UiTM mane ada non-bumi..Huhu. Rupe2nya aku Mek Klate...nama jerr glamor. Satu lagi..bila aku introduce kat semua penghuni K4 (Masa minggu suaikenal kolej), senior Mass Comm menjerit ramai2..."Nak tahuuuu, nama dia....SOAHHHHH!"... Nama aku HABSAH adalah salah satu nama isteri Rasulullah SAW...HAFSAH...Nama lama, tapi masih wujud pada zaman sekarang...Akue anggap nama ni UNIK. Sebab apa?

Sebab nama ni ayah (aku panggil Cik) aku yang bagi...Mengikut cerita arwah Mek aku, nama aku diambil sempena kelahiran aku yang SUSAH sebab parent aku berSUSAH payah kena gie hospital sedangkan ketika itu bayi dilahirkan di rumah aje kecuali kelahiran yang SUSAH...Kata Mek aku, mula2, Cik aku nak letak nama aku SUSAH...tapi Mek aku bantah, nak letak nama SITI HAJAR...Cik pun pk nama yang lebih kurang sama, muncul laa nama HABSAH...dah dekat nama suSAH. Memang susah rasanya sebab dkt akue punya suratb beranak tertera 1.08am, 16 Januari 1979, 4 kg. Susah ke senang jadi aku yerrrr? Anyway, aku menghargai nama yang diberikan...Alhamdulillah!

1 comment: